In de Voorjaarsnota 2020 heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat een deel van de IRM-middelen uit het Deltafonds naar voren gehaald. Als gevolg van deze verschuiving kan al in 2020 – parallel aan de ontwikkeling van het programma IRM – gestart worden met een aantal pilotprojecten. Ook langs de Maas!
Groslijst mogelijke pilots
De afgelopen jaren zijn langs de Maas verschillende initiatieven tot ontwikkeling gekomen die toewerken naar formele besluiten en mogelijk geschikt zijn als IRM-pilots. We denken hierbij bijvoorbeeld aan initiatieven als de rivierverruiming bij Alem en de verlaging van de dam van het Lateraalkanaal bij Roermond. Deze en vergelijkbare initiatieven langs de Maas zijn de afgelopen periode door de Maaspartners op een groslijst geplaatst.
Geschiktheid
Op dit moment wordt gekeken welke projecten echt geschikt zijn om het stempel ‘IRM-pilot’ te krijgen. Daarvoor is het belangrijk dat het project urgent is, een bestuurlijk trekker heeft en alles in gereedheid heeft voor een snelle start. Maar ook dat het project nader invulling geeft aan de leervragen vanuit IRM, bijvoorbeeld op het gebied van integratie van opgaven of verbetering van het afstemmingsproces.
Besluitvorming
Het Rijk legt haar aandeel voor financiële investeringen in integrale projecten met een nationale betekenis vast in het MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport). De besluitvorming over concete opgaven, programma’s en projecten vindt jaarlijks plaats in het Bestuurlijk Overleg MIRT (BO-MIRT). Besluitvorming over de IRM-pilotprojecten langs de Maas staat geagendeerd voor het komende BO-MIRT op 25 november a.s..
Meer informatie
Voor meer informatie over IRM-pilotprojecten langs de Maas kan je terecht bij Koos Beurskens, programmamanager Deltaprogramma Maas.