Deze website bevat het nieuws(archief) van Deltaprogramma Maas en de mogelijkheid je in te schrijven voor de Maasinformatiebrief. Meer weten over het Deltaprogramma Maas?

Nieuwe Pater Sangersbrug: Een futuristische upgrade voor de verouderde verbinding tussen Nederlands en Belgisch Limburg

De Pater Sangersbrug, die Maaseik (BE) en Echt‐Susteren (NL) verbindt, krijgt eindelijk een welverdiende upgrade. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters, kondigde vorig jaar aan dat er een nieuwe brug gebouwd zal worden. Met een toezegging van 20 miljoen euro door het Vlaams Ministerie, is de financiering voor het project eindelijk rond.

De huidige Pater Sangersbrug, die al sinds 1952 in gebruik is, heeft zijn beste tijd gehad en heeft te lijden gehad van roestvorming. De impact van het hoogwater en de hoge waterstanden in de zomer van 2021 hebben de urgentie van vervanging vergroot. Op basis van inspecties werd de brug ingedeeld in categorie 4, wat betekent ‘dringend aan te pakken’. Om de bouw van de nieuwe brug zo min mogelijk verkeershinder te laten veroorzaken, is gekozen om deze iets verder stroomopwaarts naast de bestaande brug te bouwen.

Verbetering van fiets- en wandelvoorzieningen
In samenwerking met alle betrokken instanties uit Nederland en Vlaanderen is besloten om de nieuwe brug ten zuiden van de bestaande brug aan te leggen, zodat de bestaande brug operationeel kan blijven tijdens de bouw. De Pater Sangersbrug is een vitale schakel tussen beide Limburgen, dus het minimaliseren van onderbrekingen in het verkeer is belangrijk.

De huidige Pater Sangersbrug maakt deel uit van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk en op dit moment loopt de wijzigingsprocedure tot fietssnelweg. Dit betekent dat de nieuwe brug verbinding zal maken met het Nederlandse 'doorfietsroute netwerk'. Dagelijks maken ongeveer 1.500 fietsers de oversteek, naast enorm veel recreatief fietsverkeer in de weekenden. Het ontwerp van de nieuwe brug, dat momenteel in de laatste fase zit, is klimaatbestendig. Met de bouw van de nieuwe brug wordt ook de kans aangegrepen om de fiets- en wandelvoorzieningen op de brug te optimaliseren.

Een futuristische blikvanger met een prijskaartje van 22 miljoen euro
De nieuwe brug tussen Roosteren en Maaseik zal een futuristisch uiterlijk krijgen en wordt een echte blikvanger. Met een geschatte kostprijs van 22 miljoen euro, zal de nieuwe brug een complete transformatie ondergaan ten opzichte van de verouderde Pater Sangersbrug uit 1952. Roestvorming en onvoldoende veiligheid voor fietsers en voetgangers hebben bijgedragen aan de urgentie van deze vervangingsoperatie.

De plannen van de Vlaamse deeloverheid hebben burgemeester Johan Tollenaere van Maaseik enigszins verbaasd. Hoewel groot onderhoud aan de brug al geruime tijd op de agenda stond, heeft het hoogwater van 2021, ook wel de 'waterbom' genoemd, het proces versneld. Minister Lydia Peeters van Mobiliteit en Openbare Werken presenteerde de plannen voor de nieuwe brug tijdens een bijeenkomst in Maaseik. De nieuwe brug heeft een lengte van 185 meter, 33 meter langer dan de huidige brug. Met aparte fiets- en wandelstroken aan beide zijden zal de nieuwe brug 21 meter breed zijn.

De minister wil de werkzaamheden in de zomer van 2024 laten starten. Het project zal naar verwachting ongeveer twee jaar in beslag nemen, afhankelijk van de procedures aan Nederlandse zijde. Hoewel België verantwoordelijk is voor de brug, moet er rekening worden gehouden met het gehucht Schansberg aan de oostoever. De nieuwe brug zal ten zuiden van deze bebouwing worden geplaatst, terwijl de huidige weg aan de noordkant zal dienen als nieuwe toegangsweg voor Schansberg. Om de snelheid te verlagen, wordt er een snelheidsremmer geplaatst en er zal een fietsoversteek komen ter hoogte van de huidige toegangsweg. 

Overige berichten